A rendszergazdák már évtizedek óta csendben, a háttérben dolgoznak annak érdekében, hogy a legfontosabb IT-szolgáltatások folyamatosan elérhetőek és működőképesek legyenek.
Az informatikai rendszerüzemeltetők feladatai közé tartozik a szerverek, hálózatok és egyéb számítógépes rendszerek telepítése, karbantartása, konfigurálása és javítása. Mivel ez a szerepkör az elmúlt évek során sokat változott, összegyűjtöttünk néhány alapvető feladatot, amelyeket a rendszergazdák végeznek (a teljesség igénye nélkül).
A rendszergazda alapvető szerepei és feladatai
Ki is az IT rendszergazda?
A rendszergazda az egész technológiai és IT részleg karbantartásáért felelős. A technológiai iparágban ez azt jelenti, hogy ő gondoskodik az egész vállalkozás működését fenntartó rendszerekről.
Egy szerverleállás jelentős termelékenység- és bevételkiesést okozhat, valamint komoly költségeket jelenthet. A rendszergazdáknak tehát hatékony problémamegoldóknak kell lenniük. Számos operációs rendszert, hálózati konfigurációt és biztonsági problémát kell szem előtt tartaniuk – a jó rendszergazda mindig új dolgokat tanul és szorosan együttműködik a fejlesztői csapattal.
Rendszergazda felelősségi körök
Ahhoz, hogy jobban megértsük, milyen készségekre és technológiákra van szüksége egy rendszergazdának, nézzünk meg néhány gyakori feladatot:
1. Monitoring és riasztás
A rendszergazdai szolgáltatás része az alkalmazások és az infrastruktúra monitorozása és riasztása. Az incidensek észlelése érdekében a rendszergazda figyelemmel kíséri az alapvető szerver paramétereket:
- Gazdagép státusza
- Gazdagép üzemideje
- Processzorhasználat, kernel és felhasználói idő
- Memória mennyisége és szabad memória mennyisége
- Disk queue lenght, (olvasás, írás)
- Fájlok olvasási/ írási sebessége
- Szabad terület a köteteken
- Futó folyamatok száma DHCP szerver szerviz státusz
- Raid és disk állapot, amennyiben van elérhető dokumentált lekérdezési forma (cli, agent…)
- Zabbix monitorozó agent verzió
Illetve opcionálisan a szerver karbantartás részeként a szoftvereket és szolgáltatásokat:
- MS Internet Information Server (több paraméter, a konkrét paraméterek verzió függőek)
- MS Exchange Server (több paraméter, a konkrét paraméterek verzió függőek)
- MS SQL Server (több paraméter, a konkrét paraméterek verzió függőek)
- FileZilla FTP szerver állapot
Emellett figyeli az olyan hardver állapotokat, mint például:
- Általános rendszerállapot
- Hőmérsékletek (processzor, rendszer, memória…)
- Raid controller, logikai és fizikai lemezek állapota
- Tápegységes és tápellátás állapota
- Ventilátorok állapota
- Hálózati kapcsolatok állapota
2. Felhasználói jogosultságok és adminisztráció kezelése
A rendszergazdák felelősek az összes alkalmazás és szolgáltatás felhasználói jogosultságaiért és adminisztrációjáért. Képesek kiosztani a felhasználói szerepköröket és kezelni az IT-csomagot, így biztosítva a megfelelő hozzáférést.
3. SSO és jelszavak kezelése
A rendszergazdák kezelik a jelszavakat és az egyszeri bejelentkezési (SSO) rendszereket az egész vállalaton belül. Ők felelősek a jelszavak visszaállításáért és a biztonsági követelmények betartásáért.
4. Fájlok kezelése
A rendszergazda irányelveket és eljárásokat alakít ki az adatok szervezésére és megosztására. Ez biztosítja a fájlok megfelelő, könnyű elérhetőségét és védi azokat a külső támadásokkal szemben.
5. Rendszerhasználati irányelvek és eljárások meghatározása
A rendszergazda meghatározza a legjobb gyakorlatokat a szervezet rendszereinek használatában. Ez magában foglalja a saját fejlesztésű szoftvereket és a harmadik féltől származó IT alkalmazásokat is. Oktatják a dolgozókat a rendszerek biztonságos és produktív használatára, ami megváltoztathatja a szervezeten belüli munkavégzést.
6. Szoftverek telepítése és karbantartása
A rendszergazdák szabályzatokat és eljárásokat vezetnek be a szoftverek telepítésére és frissítésére. Ha hibák merülnek fel az új frissítésekkel kapcsolatban, a rendszergazdának képesnek kell lennie ezek észlelésére és kijavítására.